Koncepcja pracy Przedszkola nr 21 im. Janusza Korczaka w Tychach
na rok szkolny 2021 – 2026Podstawa prawna
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2017 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego
- Ustawa Prawo oświatowe z 14 grudnia 2016 roku
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lutego 2017 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
- Statut Przedszkola nr 21 im. Janusza Korczaka
WIZJA PRZEDSZKOLA od A do Z:
Akceptujemy dzieci takimi jakie są, dając im szanse do indywidualnego rozwoju.
Budujemy u dzieci system wartości, ukazując co jest dobre a co złe.
Czuwamy nad bezpieczeństwem i zdrowiem dzieci.
Doskonalimy swoją wiedzę i umiejętności podnosząc swoje kwalifikacje.
Eksponujemy twórczy potencjał dzieci w środowisku lokalnym.
Funkcjonujemy zgodnie z prawem oświatowym.
Gwarantujemy wysoko wykwalifikowaną kadrę.
Hartujemy dzieci emocjonalnie, aby łagodniej znosiły stresy i porażki.
Interesujemy się życiem społecznym, lokalnym i aktywnie w nim uczestniczymy.
Jesteśmy otwarci na propozycje i oczekiwania rodziców.
Kształtujemy umiejętności samoobsługowe potrzebne w codziennych sytuacjach.
Lubimy być twórczy, aktywni i innowacyjni w swoich działaniach.
Łączymy pokolenia i wzmacniamy więzi rodzinne.
Mamy estetycznie i bogato wyposażone sale przystosowane do zajęć i zabaw .
Nawiązujemy do tradycji lokalnych i regionalnych.
Organizujemy dodatkowe zajęcia rozwijające zdolności dzieci.
Pozyskujemy rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola.
Rozwijamy twórczy potencjał dzieci.
Stwarzamy bezpieczne warunki do prawidłowego rozwoju i zabawy.
Tworzymy rodzinną i domową atmosferę.
Uwzględniamy wyrabianie nawyków profilaktyki zdrowotnej i ekologicznej.
Wspomagamy rodziców w sytuacjach problemowych.
Yes we can:)
Zapewniamy absolwentom dobry start w szkole i śledzimy ich losy.*
ŹRÓDŁA OPRACOWANIA KONCEPCJI:
Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz oczekiwania nauczycieli Przedszkola nr 21 im. Janusza Korczaka
Głównym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka, realizowane przez proces opieki, wychowania, nauczania i uczenia się,umożliwienie dziecku odkrywania własnych możliwości, gromadzenia doświadczeń,a tym samym umożliwienie dziecku osiągnięcia dojrzałości do podjęcia nauki w szkole.
Przedszkole ma obowiązek organizować swoją działalność w sposób dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka w kontakcie z rodzicami i najbliższym środowiskiem.Powinno:
– dostrzegać w każdym dziecku jego ukryte zdolności, rozwijać i umacniać wiarę
w siebie,– integrować całą społeczność przedszkolną tak, aby współdecydować o ważnych sprawach placówki,
– stwarzać warunki i klimat wychowawczy wspomagający Rodziców w procesie wychowania,
– inspirować do twórczego rozwoju nauczycieli, dzieci i rodziców,
– zapewnić dziecku opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji
i bezpieczeństwa, tworząc jak najlepsze warunki do osiągnięcia „dojrzałości szkolnej”.MISJA PRZEDSZKOLA NR 21 im. JANUSZA KORCZAKA
PRIORYTETY ROZWOJU PRZEDSZKOLA NA NAJBLIŻSZE LATA
“Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.”
Janusz Korczak
Wychowanie, opieka i edukacja
Wzmacnianie aktywności intelektualnej i poznawczej dzieci poprzez rozwijanie działalności innowacyjnej przedszkola.
Założeniem działalności innowacyjnej jest wprowadzenie zmiany z myślą o jak najlepszym funkcjonowaniu placówki, podnosi to efektywność i konkurencyjność przedszkola a co najważniejsze pozwala dziecku rozwijać się w atrakcyjny i kreatywny sposób.
- Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz programu wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem pozytywnych zachowań dzieci.
- Rozwijanie osobowości, zainteresowań dziecka poprzez podmiotowe podejście i stosowanie zasad indywidualizacji, aktywizacji, stymulacji i współdziałania.
- Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela, zachęcanie, inspirowanie nauczycieli do podejmowania działań innowacyjnych między innymi przez: wykorzystywanie nowatorskich i aktywizujących form i metod pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym:
-Prowadzenie zajęć i zabaw ruchowych metodą Weroniki Sherborne, metodami K. Orffa, R. Labana,ćwiczenia relaksacyjne.
-Wykorzystanie na zajęciach metody Dobrego Startu wg prof. M. Bogdanowicz, metoda czytania sylabami J. Cieszyńskiej – również jako elementu terapii pedagogicznej.
-Organizowanie zajęć z zakresu bajkoterapii, muzykoterapii, choreoterapii, pedagogiki zabawy „Klanza”.
-Prowadzenie zajęć i zabaw rytmiczno-muzycznych z elementami gry na instrumentach, instrumentach niemelodycznych metodą Batti Strauss oraz Emila Dalcroze’a.
-Wdrażanie technik zapamiętywania sprzyjających rozwojowi procesów myślenia, zapamiętywania, koncentracji uwagi.
-Wdrażanie metody projektów w pracy z dziećmi oraz storytelling.
- Realizację innowacji pedagogicznej
-Rozwijanie ekspresji twórczej wykorzystując przekład intersemiotyczny.
-Innowacja logopedyczna – „Pszczółka Gadułka”
-„Rączki – gimnastyka dla smyka. Terapia ręki”
-„Hortiterapia – smak, zapach, kolor-zioła i rośliny jadalne w ogrodzie”
- Realizacja programów własnych nauczycieli będących rozszerzeniem podstawy programowej:
-„Program wewnątrzprzedszkolnego systemu doradztwa zawodowego Przedszkola nr 21 w Tychach”
-„ Od A do Z – wprowadzenie dziecka w świat pisma”
-„Pięciolinia – Program zajęć umuzykalniających”
-„Kulturalny przedszkolak w świecie dobrych obyczajów”
-„Przedszkolaki w świecie sylab”
- Organizowanie kółek zainteresowań:
-plastycznych
-muzycznych
-teatralnych
-origami
- Wspomaganie dzieci uzdolnionych zwłaszcza artystycznie (plastycznie, wokalnie). w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem. Udział dzieci w konkursach organizowanych na terenie przedszkola oraz
w przedsięwzięciach organizowanych przez inne placówki oświatowe (konkursy, przeglądy). - Umożliwienie dzieciom uczestnictwa w Prezentacjach Artystycznych, Przeglądzie Inscenizacji Zimowych, Festiwalu piosenki itp.- prezentacja swoich umiejętności, talentów, zdobywanie nagród i wyróżnień.
- Ukierunkowanie pracy dydaktycznej na rozwój inteligencji wielorakiej u dzieci. Odkrywanie wielorakich, indywidualnych zdolności i zainteresowań dzieci, pobudzanie ich, wzmacnianie oraz rozwijanie ze szczególnym uwzględnieniem naturalnej aktywności dzieci i zdolności rozwiązywania problemów w myśl zasad:
-Każde dziecko jest inne. Posiada niepowtarzalna „mapę zdolności”.
-Każde dziecko ma swoje mocne i słabe strony.
-Wszystkie rodzaje zdolności są równie cenne, można i trzeba je rozwijać.
Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwijaniu działalności badawczej dzieci, kształtowaniu kompetencji matematycznych, skupieniu uwagi i koncentracji.
Dziecko od najmłodszych lat jest ciekawe świata. Interesuje się tym, co je otacza. Powinno mieć możliwość eksperymentowania, smakowania, dotykania, obserwacji, dlatego tak ważne jest tworzenie dzieciom przestrzeni do podejmowani działalności o charakterze konstrukcyjnym, manipulacyjnym, badawczym, przyczynowo-skutkowym czy eksperymentalnym. Istotą takiej aktywności jest zaspokojenie wrodzonej potrzeby działania, pozwalająca każdemu dziecku wykazać się własnymi możliwościami.
- Wzmacnianie działań edukacyjnych opartych na dziecięcych eksperymentach i zabawach dydaktycznych o charakterze badawczym.
- Prowadzenie kółka przyrodniczo -badawczego dla dzieci.
- Założenie i prowadzenie mini –ogródka warzywnego na terenie ogrodu przedszkolnego i w salach.
- Dostarczanie dzieciom możliwości zdobywania wiadomości i doskonalenia umiejętności matematycznych dostosowanych do wieku wychowanków:
- Wykorzystanie metody prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej- dziecięca matematyka.
- Wykorzystanie metody 6 klocków
- Wprowadzenie elementów nauki kodowania i odkodowywania w zajęciach z zakresu matematyki, posługiwanie się pojęciami matematycznymi.
Realizacja programów własnych nauczycieli dostosowanych do potrzeb i zdolności dzieci w danej grupie:
- Z matematyką na wesoło, Pięciolatek w świecie matematyki.
- Z przyrodą za Pan Brat-rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
Organizacja zajęć i wycieczek w ramach Uniwersytetu Rozwoju- doświadczenia, eksperymenty fizyko-chemiczne, pokazy, możliwość poznania zjawisk fizycznych, przyrodniczych, ( suchy lód, ciekły azot itp.).
Zajęcia/wycieczki do Centrum Regionalnego w Żorach.
Wycieczki krajoznawcze.
Organizowanie pokazów objazdowego planetarium, pokazu ptaków.
Realizacja przyjętej przez Przedszkole polityki prozdrowotnej- wychowanie człowieka, dla którego zdrowie, to jakość życia, zdolność do aktywnego i twórczego działania.
Dzieciństwo, to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się postawy określające obecne i późniejsze działania człowieka–również te dotyczące zdrowia.
Celem naszego przedszkola jest zdobycie certyfikatu „ Przedszkola Promującego Zdrowie” Program ten, obejmuje działania w szeroko rozumianym pojęciu zdrowia: fizycznego, psychicznego, emocjonalnego, aktywności ruchowej, zdrowego żywienia.
- Promowanie zdrowego stylu życia oraz edukacja prozdrowotna, prowadzenie zdrowego żywienia.
- Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych oraz sprawności fizycznej przedszkolaków.
- Wspieranie rodziców w działaniach zdrowotnych na rzecz dzieci, organizowanie warsztatów z rodzicami (wspólne przygotowywanie zdrowych posiłków), cyklicznych spotkań sportowych.
- Kształcenie u dzieci umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej poprzez ćwiczenie wzywania pomocy w nagłych przypadkach; nauka udzielenia pierwszej pomocy w przypadku zatrzymania krążenia i oddechu; nauka zachowania bezpieczeństwa przy udzielaniu pierwszej pomocy.
- Uświadomienie dzieciom konieczności zwiększenia czasu na odpoczynek, wyciszenie i relaks.
- Zapoznanie dzieci z higieną pracy umysłowej: ustalenie stałego czasu na odpoczynek, nauka właściwego wypoczywania (słuchanie muzyki relaksacyjnej, kołysanek, masażyki relaksacyjne, spotkania czytelnicze).
- Zajęcia sportowo-ruchowe na terenie przedszkola z wykorzystaniem różnorodnych przyborów.
- Dostarczanie wychowankom określonych wzorców postępowania, jak zachować zdrowie własne i innych.
- Organizowanie spotkań rodziców ze specjalistami –wspieranie w prawidłowym postępowaniu z dzieckiem.
- Ubieganie się o krajowy certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie.
- Kontynuacja współpracy z Komendą Policji, Strażą Pożarną, Strażą Miejską, ratownikami medycznymi, pielęgniarką, stomatologiem.
- Współpraca z Miejską Biblioteką w ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” (spotkania na terenie przedszkola i poszczególnych filii biblioteki, Mediateki).
- Uczestnictwo w ogólnopolskiej akcji przeciwdziałania występowania próchnicy u dzieci przedszkolnych, spotkania w zaprzyjaźnionym gabinecie stomatologicznym.
- Zachęcanie do czynnego wypoczynku, udział w konkursie wiedzy o ruchu drogowym z elementami turystyki rowerowej w Katowicach.
- Nawiązanie współpracy z Klubem Turystyki Kolarskiej „Gronie” w Tychach.
- Żyrafie serduszko-porozumienie bez przemocy-realizacja programu uczącego dzieci pokojowego rozwiązywania konfliktów.
- Realizacja projektu ogólnopolskiego Mamo, tato wolę wodę, Kubusiowi Przyjaciele,Czyściochowe przedszkole,programu Sanepidu Klub Zdrowego Przedszkolaka: Klub zdrowego przedszkolaka, Czyste powietrze wokół nas, Wirusoochrona.
- Zachęcanie do współpracy rodziców dzieci, organizowanie imprez przedszkolnych np. Sprzątanie Świata, Dzień Przedszkolaka, Kiermasze świąteczne, Kiermasze ziół i warzyw wyhodowanych w przedszkolu.
- Kontynuowanie zagadnień z zakresu ekologii: udział w akcji zbierania baterii, makulatury i nakrętek, akcjach Światowy Dzień Ziemi,Sprzątanie Świata.
- Udział w konkursach o tematyce ekologicznej.
- Kontrola i monitoring stanu bezpieczeństwa budynku i terenu przedszkola. Usuwanie ewentualnych zagrożeń.
- Przestrzeganie procedur związanych z bezpiecznym pobytem dziecka
w przedszkolu. - Dbanie o higienę to klucz do zdrowia i odporności w przyszłości.
Wyrównywanie szans edukacyjnych, organizacja kształcenia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Każdemu dziecku należy zapewnić odpowiednią jakość kształcenia zgodnie z jego potrzebami i możliwościami oraz wspomagać jego rozwój. Proces wspomagania rozwoju to działania,dzięki którym:
-dzieci rozwijające się wolniej mogą dogonić swoich rówieśników, lepiej funkcjonować w różnych sytuacjach życiowych, osiągnąć dojrzałość szkolną na miarę swoich możliwości,
-dzieci o nieharmonijnym rozwoju mają szansę osiągnąć harmonię rozwojową,co pozwoli im lepiej radzić sobie w życiu codziennym i w szkole,
Współczesne przedszkole ma stwarzać możliwie najkorzystniejsze warunki rozwoju dziecka,dostarczać mu bodźców stymulujących,wyrównywać braki wywołane niekorzystnymi warunkami środowiskowymi i nieharmonijnym rozwojem, umożliwić rozwijanie kompetencji kluczowych u dzieci.
- Systematyczne diagnozowanie umiejętności i potrzeb oraz zdolności poprzez obserwację dzieci, analizę wytworów działalności dziecięcej z uwzględnieniem informacji specjalistów(psycholog, logopeda) oraz w oparciu o informacje rodziców.
- Indywidualizacja pracy z dziećmi, wspieranie dziecka w sferach rozwoju wymagających doskonalenia.
- Współpraca z Poradnią Psychologiczno–Pedagogiczną –objęcie opieką dzieci wymagających wsparcia ze strony psychologa.
- Badania przesiewowe, słuchu, wzroku, zagrożenia dysleksją, wad wymowy.
- Współpraca z logopedą –objęcie pomocą dzieci z wadami wymowy.Prowadzenie terapii logopedycznej dla dzieci z wadami wymowy, prowadzenie dodatkowo nieodpłatnie zajęć w ramach programu: Mówię poprawnie, dla dzieci młodszych w ramach profilaktyki wad wymowy (przez nauczyciela z kwalifikacjami).
- Zajęcia profilaktyczne dla dzieci młodszych prowadzone przez nauczycieli w grupach.
- Prowadzenie terapii logopedycznej dla dzieci z wadami wymowy, prowadzenie dodatkowo nieodpłatnie zajęć w ramach programu Mówię poprawnie dla dzieci młodszych w ramach profilaktyki wad wymowy (przez nauczyciela z kwalifikacjami).
- Dalsze organizowanie gimnastyki profilaktycznej w ramach pobytu dziecka w przedszkolu.
- Opracowywanie programów wspierania rozwoju i form pomocy dla dzieci wymagających objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Organizacja kształcenia dla dzieci z orzeczeniem.
- Podnoszenie, uzupełnianie kwalifikacji kadry pedagogicznej – w szczególności do zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno—społeczne, terapii pedagogicznej i rewalidacji.
- Realizacja programu adaptacyjnego dla dzieci najmłodszych, organizowanie dni otwartych dla nowo przyjętych dzieci.
- Współpraca z rodzicami dzieci o szczególnych potrzebach żywieniowych (alergia), organizacja szkoleń ze specjalistami i praca indywidualna z dzieckiem.
- Współpraca z MOPS, Kuratorem, Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej itp.
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
Pierwszym środowiskiem społecznym i wychowawczym, w którym dziecko przebywa od urodzenia, jest rodzina. Przejście z rodziny do przedszkola jest istotną zmianą w życiu dziecka.Budowanie przestrzeni dla rodziców i z rodzicami w przedszkolu powinno być oparte na traktowaniu ich jak świadomych partnerów procesu edukacyjnego.
Formy współpracy:
- Realizacja Programu Wychowawczego Przedszkola i Programu Profilaktycznego,.
- Program adaptacyjny dla dzieci najmłodszych- organizacja dni otwartych.
- Spotkania i konsultacje, zebrania grupowe,kontakty indywidualne.
- Zajęcia otwarte.
- Festyny Rodzinne, wspólne imprezy i uroczystości, warsztaty plastyczne, zajęcia sportowe, wycieczki- zachęcanie rodziców do czynnego udziału.
- Prowadzenie strony internetowej przedszkola, Facebook, informowanie rodziców o życiu przedszkola przez pocztę elektroniczną.
- Wspieranie rodzin w wychowaniu dzieci, szczególna troska i opieka nad rodzinami wymagającymi pomocy. Współpraca z Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną w Tychach (konsultacje psychologa na terenie przedszkola, szkolenia i warsztaty dla rodziców i nauczycieli). Zachęcanie do udziału w spotkaniach na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Prezentowanie przez rodziców zamiłowań, hobby na forum grupy i przedszkola.
- Współorganizowanie przedsięwzięć: „Cała Polska czyta dzieciom”, uroczystości przedszkolnych: Jasełka dla seniorów, Bal Przebierańców,Andrzejki,Przegląd Piosenki Patriotycznej.
- Organizacja przedstawień -Teatr rodziców.
- Konkursy –zachęcanie do wspólnego udziału w konkursach plastycznych.
- Pielęgnowanie tradycji i więzi uczuciowej wśród dzieci i w rodzinie poprzez: Pasowanie na przedszkolaka,Święto Rodziny – festyn sportowo- rekreacyjny w ogrodzie przedszkolnym, uroczystości z okazji Dnia Matki i Ojca, Dnia Babci i Dziadka.
- Wspólne z rodzicami wykonywanie ozdób świątecznych, bożonarodzeniowych i wielkanocnych, organizowanie kiermaszu prac.
- Włączenie rodziców do organizowanych akcji charytatywnych: zbieranie nakrętek, Góra grosza, dary dla schroniska dla zwierząt, wspieranie chorych dzieci, UNICEF,
- Promowanie zdrowia i aktywności ruchowej, rozwijanie zamiłowania do uprawiania sportu, zajęcia z udziałem rodziców.
- Kontynuowanie współpracy z Wydziałem Realizacji Inwestycji, firmą MASPEX, Hilton w Tychach,RYZA oraz z placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie miasta.
- Pozyskiwanie sojuszników wspomagających działalność przedszkola.Organizowanie wycieczek:Centrum Edukacji Regionalnej w Żorach, Szkoła Policyjna w Katowicach-Piotrowicach, Muzeum Chleba w Radzionkowie, Muzeum Śląskie w Katowicach, Uniwersytet Rozwoju w Chorzowie, Kopalnia Węgla w Tarnowskich Górach, Leśny Park Niespodzianek w Ustroniu,Zagroda wsi Pszczyńskiej – skansen, Zagroda żubrów, wyjazdy na spektakle teatralne, koncerty, wystawy.
- Uczestnictwo w imprezach organizowanych na szczeblu miasta Tychy: „Dziecięce Prezentacje Artystyczne Przedszkolaków”-współorganizacja imprezy„Spartakiada Przedszkolaków”, „Przegląd Piosenki Żołnierskiej i Patriotycznej”.
- Udział w zajęciach w bibliotece słuchanie bajek czytanych przez pracowników biblioteki.
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE PRZEDSZKOLEM
- Wspieranie programów autorskich i projektów edukacyjnych, realizacja programu edukacji zdrowotnej -uzyskanie certyfikatu programu Szkoła/Przedszkole Promujące Zdrowie.
- Promowanie placówki, jej wizerunku i osiągnięć w środowisku. Nawiązanie współpracy z innymi przedszkolami z UE. Udział w programie etwenning, opracowanie projektu partnerstwa.
- Tworzenie przyjaznego klimatu pracy i odpowiedzialności całego zespołu za podejmowane decyzje.
- Realizacja koncepcji pracy przedszkola z uwzględnieniem priorytetów oświatowych miasta Tychy, wynikających ze Strategii Oświatowej Miasta Tychy: innowacyjność, promocja zdrowia, zagospodarowanie terenu wokół przedszkola.
- Motywowanie kadry pedagogicznej do podnoszenia kwalifikacji zawodowych w celu dalszego poszerzenia oferty przedszkola o zajęcia rytmiczne, taneczne, z zakresu terapii społeczno-emocjonalnej. Tworzenie oferty zajęć odpowiadającej zainteresowaniom i potrzebom dzieci.
- Umiejętność diagnozowania rozwoju dziecka, rozpoznawania potrzeb, modyfikowanie narzędzi diagnostycznych.
- Ciągłe podnoszenie jakości pracy przedszkola, spełnianie wymagań określonych rozporządzeniem o nadzorze pedagogicznym,prowadzenie ewaluacji wewnętrznej, wdrażanie wniosków z ewaluacji zewnętrznej.
- Zachęcanie do rozwoju zawodowego – osiąganie kolejnych stopni awansu, otaczanie opieką młodych nauczycieli rozpoczynających pracę.
- Wykorzystanie sprzętu do prezentacji multimedialnych podczas zajęć z dziećmi, spotkań z rodzicami, pracownikami. Zakup sprzętu i pomocy do nauki kodowania w tym robotów Bee-Bot oraz Magicznego dywanu.
- Zagospodarowanie terenu wokół przedszkola oraz doposażenie urządzeń rekreacyjnych. Realizacja istniejącego projektu zagospodarowania terenu w ramach funduszy Urzędu Miasta lub budżetu partycypacyjnego.
- Racjonalne wydawanie środków publicznych.
- Realizacja celów i zadań placówki zgodnie z Kontrolą Zarządczą.
- Aktualizowanie przepisów wewnętrznych placówki dotyczących ochrony danych osobowych.
- Samokształcenie i doskonalenie kadry pedagogicznej:
- Udział w szkoleniach, warsztatach, kursach i seminariach organizowanych na terenie przedszkola i poza nim.
- Ukończenie przez wszystkich nauczycieli kursu z zakresu pierwszej pomocy (cykliczne doskonalenie się w tym zakresie) – zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom podczas pobytu w przedszkolu.
- Uzyskanie kwalifikacji z zakresu organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rytmiki, prowadzenie zajęć w zakresie: rozwijania kompetencji emocjonalno—społecznych, terapii pedagogicznej i rewalidacji.
- Inspirowanie do innowacyjnej pracy-programy własne oparte na różnych metodach pracy.
- Doskonalenie warsztatu pracy, metodyki: Batii Strauss, Weroniki Sherborne, metody Dobrego Startu Bogdanowicz, Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Jagody Cieszyńskiej,Odimiennej nauki czytania Ireny Majchrzak,kodowania.
- Wzbogacanie księgozbioru przedszkola – aktywne zdobywanie wiedzy.
- Organizowanie szkoleniowych Rad Pedagogicznych.
BAZA I WYPOSAŻENIE
- Modernizacja, doposażenie placu zabaw:
-zadaszenie piaskownic
-zakup nowych elementów placu zabaw
- Ścieżka sensoryczna w ogrodzie przedszkolnym
- Montaż stojaka na rowery, podjazdu dla wózków.
- Doposażenie sprzętu do zajęć ruchowych i relaksacyjnych.
- Modernizacja małej architektury wokół przedszkola.
- Wymiana rolet w oknach salach zajęć.
- Doposażenie przedszkola w sprzęt multimedialny do prowadzenia prezentacji, zajęć z wykorzystaniem tablicy interaktywnej dla dzieci, rodziców i kadry.
- Doposażenie w sprzęt komputerowy przeznaczony dla nauczycieli, pomoce do nauki kodowania.
- Wykupienie licencji na oprogramowania komputerów (np. Microsoft Word)
- Zakupienie klimatyzatorów do sal wystawionych na nadmierną temperaturę
- Instalację internetu w salach przedszkolnych wyposażonych w komputery.
- Wymiana zepsutego alarmu,
- Wymiana zepsutej windy towarowej.
- Instalacja domofonów w salach
W przyjętej przeze mnie koncepcji pracy przedszkola główny nacisk kładę na:
- Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych, zapewnienie lepszych szans edukacyjnych i dobrego startu w edukacji szkolnej.
- Pozyskiwanie przez nauczycieli dodatkowych kwalifikacji, w tym z nauczania języka angielskiego, realizowanie programów własnych ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych, innowacyjność w pracy z dziećmi.
- Realizowanie Programu Przedszkola Promującego Zdrowie i innych wpisujących się w promocje Zapewnienie dzieciom szeroko rozumianego bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa psychicznego.
- Na prowadzenie zajęć specjalistycznych dla dzieci z opiniami i orzeczeniami wydanymi przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną oraz dla innych przedszkolaków wymagających pomocy w trakcie bieżącej pracy nauczyciela z dzieckiem.
- Promocję przedszkola i dbałość o pozytywny wizerunek placówki w środowisku poprzez udział dzieci w konkursach, przeglądach, imprezach, stronę internetową, Facebook.
- Zwiększenie udziału rodziców w życiu przedszkola, stworzenie skuteczniejszego przepływu informacji rodzic – nauczyciel.
- Pozyskiwanie sojuszników wspomagających działalność przedszkola. Organizowanie zajęć na terenie przedszkola: Przedszkoliady, wyjazdów na basen, zajęć z udziałem sportowców ( GKS,).
SPOSOBY MONITOROWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI:
Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- arkusza samooceny,
- ankiety „Moje oczekiwania”
- rozmów z nauczycielami, rodzicami,
- obserwacji zajęć,
- obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
- innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Współpraca zespołu pedagogicznego:
- tworzenie zespołów zadaniowych / doraźnych/, realizowanie zadań i celów wynikających z pracy poszczególnych zespołów,
- realizowanie zadań wynikających w przeprowadzanej ewaluacji,
- monitoring procesów zachodzących w przedszkolu,
- dzielenie się wiedzą i doświadczeniem,
- opracowywanie wspólnych uroczystości,
- tworzenie programów autorskich i innowacji,
- prowadzenie WDN
Preferowane metody pracy przedszkola
W przedszkolu stosuje się tradycyjne rozwiązania metodyczne w pracy z dziećmi oraz metody innowacyjne, m.in.:
- metodę symultaniczno – sekwencyjną nauki czytania wg. J. Cieszyńskiej
- metodę odimiennej nauki czytania I. Majchrzak.
- metodę ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne,
- czynnościowe nauczanie matematyki Gruszczyk – Kolczyńskiej,,
- metody aktywizujące i twórczego myślenia,
- zabawy badawcze i doświadczenia,
- pedagogikę zabawy KLANZA.
Sylwetka absolwenta Przedszkola nr 21 im. Janusza Korczaka
Dziecko kończące przedszkole:
- jest dobrze przygotowane do roli ucznia,
- potrafi funkcjonować w nowym środowisku,
- potrafi radzić sobie w różnych trudnych sytuacjach.
- współdziała w grupie,
- jest samodzielne,
- jest kulturalne – zna dobre maniery,
- posiada podstawową wiedzę o otaczającym go świecie,
- potrafi wyrażać swoje uczucia, panuje nad emocjami,
- porozumiewa się z dorosłymi i rówieśnikami,
- przestrzega praw i wywiązuje się z obowiązków,
- przestrzega norm i zasad społecznych,
- posiada bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
- odróżnia dobro od zła,
- jest tolerancyjne i otwarte na potrzeby drugiego człowieka,
- ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
Systemy motywacji dzieci
W przedszkolu określono, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Jednym ze stosowanych środków wychowania są nagrody i pochwały.
Stosowane nagrody:
- ustna pochwała nauczyciela,
- pochwała do rodziców,
- nagroda rzeczowa,
- list gratulacyjny,
- pochwałą dyrektora,
- odznaka honorowa przedszkola.
Stosowane kary:
- reprymenda – rozmowa z dzieckiem na temat niewłaściwego zachowania,
- odebranie dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy, przedstawienie zagrożeń jakie on stwarza,,
- odsunięciem i pozostawieniem dziecka na krótką chwile w neutralnym, spokojnym miejscu, odsunięcie od zabawy,
- czasowe ograniczenie uprawnień do wybranych zabaw.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci
- przeprowadzenie obserwacji i diagnozy wstępnej oraz końcowej, wnioski do dalszej pracy,
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka,
- bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
- dokumentowanie wyników obserwacji.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu
- prezentacja osiągnięć dzieci (występy, wystawy prac plastycznych),
- teczki prac i innych dokumentów,
- arkusze obserwacji rozwoju dziecka,
- arkusze diagnostyczne,
- zdjęcia, filmy, kronika,
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
- nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,
- nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
- rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
- na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
- informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
Promocja przedszkola
Jako placówka oświatowa przedszkole musi zabiegać o swoją pozycję i dobrą opinię wśród rodziców oraz w środowisku lokalnym.
Działania promocyjne obejmują:
- organizowanie uroczystości okolicznościowych i integracyjnych dla środowiska rodzinnego,
- udział dzieci w konkursach miejskich i ogólnopolskich,
- realizacje programów autorskich własnych i ogólnopolskich,
- realizację innowacji pedagogicznych,
- prowadzenie kroniki i strony internetowej przedszkola,
- upowszechnianie informacji o przedszkolu,
- współdziałanie z przedszkolami z zagranicy.
Kryteria sukcesu
Dziecko:
- Posiada pozytywny obraz samego siebie.
- Ma świadomość własnej tożsamości narodowej.
- Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo.
- Jest aktywne i ciekawe świata.
- Jest tolerancyjne i otwarte wobec innych.
- Posiada gotowość szkolną.
Przedszkole :
- Wspiera indywidualny rozwój wychowanków.
- Zwiększa integrację rodziny z przedszkolem.
- Promuje przedszkole w środowisku.
Koncepcja przedszkola będzie analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb, po uzgodnieniach z radą pedagogiczną i radą przedszkola.
Koncepcja Pracy Przedszkola została przyjęta do realizacji przez Radę Pedagogiczną Przedszkola nr 21 im. Janusza Korczaka w Tychach w dniu 14 września 2021 roku